“KARANLIKTA KALAN SUÇLAR”

Yazının başlığına bakıp da kriminal suç dosyalarını açacağımı zannetmeyin. O tür uğraşları uzmanlarına bırakıyorum. Benim amacım toplumu oluşturan bireylerin bakış açılarını kaostan arındırıp sanata yoğunlaştırmaya katkı vermek. Bu sebeple bugün de tiyatrodan söz edeceğim.

Devlet Tiyatroları’nın 16-26 Kasım 2023 tarihleri arasında İstanbul’da gerçekleştirdiği “İkinci Uluslararası Kadın Oyun Yazarları Tiyatro Festivali” düşünce dünyamıza yeni zenginlikler kattı.
Yedi farklı ülkeden 12 oyunun seyirci ile buluştuğu festivalde “savaş”, “göç”, “aile”, “kadın” “bireyin yalnızlığı” ve “polisiye” içerikli oyunlar seçilmişlerdi.

Agatha Christie’nin romanından uyarlanan “Fare Kapanı” oyununu izlerken iki saatlik zamanın nasıl geçtiğini anlayamadık bile. Yönetmen Umut Tanyolu’nun rejisi oyunun izlenilirliğini daha da artırmış demek yanlış olmaz.
Polisiye eserleri ile ün yapan Agatha Christie’nin romanları sürükleyicidir. İnsana okumayı sevdirir. Basit gibi görünen konuları okuyucuyu adeta esir alır. Elinize aldığınız romanı bitirmeden bırakamazsınız. “Fare Kapanı” oyunu da öyle. Her sahnesi özenle kurgulanmış, her kelimesinde ayrı bir detay gizlenmiş. Bir cinayet haberi ile başlayan oyun yeni cinayetlerin işleneceğinin ip ucunu veriyor.

Öyle bir zaman geldi ki oyunu izlerken sahnedeki herkesi katil ya da yeni cinayetlerin kurbanı gibi görmeye başladık. Sonucu tahmin etmek zordu.

Oyunun Ankara Devlet Tiyatrosunda gösterimi devam ettiği için sonunu söylemek doğru olmaz.
“Fare Kapanı” oyununda benim hoşuma giden bir başka detaydan söz edeceğim.

“Tiyatro” deyince aklımıza “perde” gelir. Tiyatro sezonun başlaması “Perdeler Açılıyor” diye tanımlanır çoğu kez.
Tanımlama böyle ama artık “perde” pek kullanılmıyor tiyatrolarda. Karanlık bir sahnenin aydınlanması ile birlikte oyun başlatılıyor. Fena da olmuyor hani. Seyirci ile sahnedeki oyuncuların tiyatroyu oluşturan ana ögeler olduğunu göstermesi açısından oyuna katkı veriyor.

Yine de “perde” tiyatroya ayrı bir ağırlık kazandırıyor bence. “Fare Kapanı” oyununu izlemek için salona girdiğimde sahneyi kapatan kadife perdeyi görünce uzun zamanadır görüşemediğimiz bir dostu karşımda görür gibi oldum.
Oyunun dekorları da perdenin ağırlığını tamamlar nitelikte gerçekçiydi. Yolunuz Ankara’ya düşerse zaman ayırıp bu oyunu izlemenizi öneririm.

Festivalde gösterilen polisiye oyunlardan biri de Devrim Pınar Gürbüzoğlu’nun kaleme aldığı “Son Gece Mahallesi”. Oyunun içeriği kadar ismi de ilginç geldi bana.

“Son Gece Mahallesi” ismi hayata dair çok şey çağrıştırırken “cinayet” en son akla gelen hatta gelmeyen diyebiliriz.
Oyunu izlerken Agatha Christie’nin romanlarını okuyor gibi bir duyguya kapıldım. Beş kişinin öldüğü bir cinayetin aydınlatılması sürecinde zaman da yolculuk yapar gibi olduk. Oyunun metni ve rejisi alışık olduğumuzdan oldukça farklı. Yönetmen Umut Tanyolu rejisi ile oyunu daha da izlenilebilir kılmış.

“Son Gece Mahallesi” oyununda “karanlıkta kalan suçların zamanla aydınlanacağı” temasını işleyen yazar Gürbüzoğlu “iki yüzlülük”, bastırılmış duygular”, “yozlaşma”, “ öz kültürüne yabancılaşma”,” kadına şiddet”, “tecavüz” ve “kendine faydası olduğu sürece suçu görmezden gelmenin de suç olduğu” gibi yan temalarla zenginleştirmiş oyunu.
“Son Gece Mahallesi” oyunu bize Shakespeare’nin “Tiyatro; insanı insana insanca anlatma sanatıdır” sözünü bir kez daha hatırlattı.

Kendinizle yüzleşmeyi göze alabiliyorsanız izlemenizi öneririm.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Hüseyin Özden - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Adapazarı Akşam Haberleri Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Adapazarı Akşam Haberleri Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Adapazarı Akşam Haberleri Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Adapazarı Akşam Haberleri Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.