SINAV DÖNEMLERİNDE NASIL BESLENMELİYİZ? - 5



Sınava 1 hafta kala yazı dizimizin 5’inci ve son bölümünde özellikle öğrencileri ve velileri sınav stresine karşı uyarmak istiyorum. Sınavınızda başarılar dilerim.

Hafıza ve zeka gelişimi açısından bazı besin kaynaklarının diğerlerine göre önemi çok daha fazladır. Örneğin bunların arasında B vitaminlerinin beyindeki önemli reaksiyonların gerçekleştirilmesindeki payı zihinsel potansiyel açısından hayatidir. Ayrıca B vitaminleri beyni strese karşı da korumaktadır. Beynin ihtiyacı olan B vitaminlerinin yeterince alınması halinde aşağıda belirtilen zihinsel fonksiyonlarda gelişmelerin olduğu açıkça hissedilmektedir;


Öğrenme ve Hafıza Gücü,
Konsantrasyon,
Hızlı Düşünme,
Sözel Yetenek ve Akıcılık,
Dikkat ve Uyanıklık,
Yaratıcı Düşünme,
Enerjik Hissetme.


Kuru baklagiller, kırmızı et, ay çekirdeği, balık, yoğurt, süt, peynir, yeşil yapraklı sebzeler, tavuk eti, hindi, yerfıstığı, muz, kavun, brokoli, ıspanak, domates, yumurta, kavun ve enginar B grubu vitaminlerini garanti eden besin kaynaklarıdır.


Yeteri kadar dengeli beslenemediğini düşünenlere, özellikle yoğun öğrenme, konsantrasyon gerektiren ders çalışma, sınav heyecanı ve stres yaşayanlara ilave olarak “B-Complex” vitaminleri almaları tavsiye edilmektedir.


Tüm kırmızı etler, kuru baklagiller, koyu yeşil sebzeler, domates ve pekmez demir açısından zengin olan yiyeceklerdir.

Demirin yiyeceklerden emilmesini kolaylaştıran vitamin ise “C” vitaminidir. Bundan dolayı demir içeren yiyeceklerin “C” vitamini içeren, örneğin turunçgiller, kivi, domates, patates, karnabahar, brokoli, kavun, çilek, incir, kırmızı ve yeşilbiber gibi besinlerle birlikte alınmasında fayda vardır.


“C” vitamininin yanında “E” vitamininin de antioksidan olarak beynin etkin ve verimli kullanılmasına büyük katkıları vardır. Bitkisel yağlar, yerfıstığı, ay çekirdeği ve buğday E vitamini açısından zengin besinlerdir.

Su; beynin %70 suyla kaplı olduğunu için, bu sıvı hafıza için gereklidir. Aslında su beyin fonksiyonlarının bir bütün olarak hızlandırır. Su olmadığı zaman daha yavaş çalışır. Bu durum hafıza içinde geçerlidir. Susuz beyin, bilgi bulundurma ve hafızayı oluşturmada beynin kapasitesini etkileyen hormon kortizolü salıverir. Kortizol, beynin daha basit ve içgüdüsel hareket etmesini sağlayan adrenalini serbest bırakır. Bu da beyin fonsiyonlarını ve hafızayı etkiler.

• Çilek: İçeriğindeki fisetin maddesi hafıza kaybının etkilerini azaltıp, bunamayı geciktirir.
• Bitter çikolata: Magnezyum ve antioksidan içeriğiyle beyne oksijen taşıyarak daha aktif çalışmasını sağlar
• Yoğurt: İçinde bulunan tirozin isimli madde hafızayı güçlendirip, beyni uyarır
• Fasulye: Lif ve protein bir arada özellikle çocuklarda zekayı açar.
• Kırmızı ve turuncu renkli sebzeler: Özellikle domates, havuç ve kırmızıbiberde bulunan antioksidan beynin daha uzun süre sağlıklı kalmasını sağlıyor
• Lahana: stressiz öğrenmeyi sağlar (Guatr olanlarda kullanılmamalı)
• Üzüm suyu: Dopamin salgılanmasını arttırarak problem çözme yeteneğini geliştiriyor
• Odaklanma için ceviz, fındık, fıstık gibi sinirleri kuvvetlendiren yiyeceklerin yenmesini öneriliyor

C VİTAMİNİ STRESSİZ ÖĞRENMEYİ SAĞLAR

Limon- Portakal, C vitamininden dolayı canlandırır, algılama yeteneğini artırır. Çalışma ve sınav öncesi, limonata veya portakal suyu için. Yaban mersini, beynin kanla daha iyi beslenmesi için, uzun süreli bir öğrenmede ideal bir meyvedir.

SINAV ÖNCESİ STRESİ

Sınav öncesi strese karşı: gerginken yenmek istenen çikolata, hamur işi, tatlı gibi besinler, kola, kahve gibi içecekler çok miktarda şeker ve kafein içerdikleri için sinirleri bozar. Doğru bir beslenme, stresli zamanların üstesinden gelmemizde bize yardımcı olmaktadır.

Sınavdan bir gün önce hafif aerobik egzersizler yapmak faydalı olabilir. Açık havada yürüyüş, hafif bir koşu veya bisiklete binmek beyine daha fazla kan pompalanması sağlamaya yardımcı olarak zihinsel performansı artırabilir. Ayrıca egzersiz sırasında salgılanan endorfinler stresi azaltmaya yardımcı olur. Fakat sınavdan bir gün önce ağır ve yorucu bir fiziksel aktivite tavsiye edilmemektedir. Bu tür aktiviteler sınav günü kendinizi yorgun hissetmenize ve performansınızın düşmesine sebep olabilir. Yürüme gibi hafif ve rahatlatıcı egzersizlerin tercih edilmesi gerektiği önemle vurgulanmaktadır. Egzersiz mümkünse günün erken saatlerinde yapılmalıdır. Akşam geç saatlerde yapılan yorucu egzersizler uykuya dalmayı zorlaştırabilir.

Herkese başarılı, emeğinin karşılığını alacağı bir sınav dönemi diliyorum.

Sağlıkla kalın,

 

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Dilara İsmailoğlu Kaim - Mesaj Gönder

# şeker


Yorum yazarak Adapazarı Akşam Haberleri Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Adapazarı Akşam Haberleri Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Adapazarı Akşam Haberleri Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Adapazarı Akşam Haberleri Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.