SINAV DÖNEMLERİNDE NASIL BESLENMELİYİZ? – 1

Yaklaşan Üniversite sınavı öncesinde beslenme yöntemimiz zihnimizi aktif tutmak için oldukça önemli. Bu nedenle 5 hafta boyunca ‘SINAV ÖNCESİ BESLENME’ konusunda dikkat etmemiz gerekenleri kaleme alacağım. Özellikle öğrencilerin bu yazı dizisini takip etmesini öneriyorum; herkese sınavda başarılar diliyorum…

Sınav öncesi nasıl beslenilmeli?

Vitamin ve minerallerden yeterli ve dengeli beslenme hem algılamayı kolaylaştırıp hem uyku düzenini oluşturacak hem de daha zinde gün geçirmenizi sağlayacaktır.

Konsantrasyonu artıran dikkat ve düşünce gücünü arttırıcı zengin demir içeren besinler tüketilmelidir…

Karbonhidrattan zengin beslenmek yerine protein içeren süt, yoğurt, peynir, et, balık, yağlı tohumları beslenmelerinde daha çok tercih etmeliler. Protein mideyi daha geç terk edeceği için, doygunluk hissini arttıracak ve kan şekerini dengede tutacaktır. Tahıl grubu da oldukça önemlidir. Tam tahıllı besinler B vitamini içerir. Beyin fonksiyonları ve dikkat için oldukça önemlidir. Sebze ve meyve grubu antioksidandır ve A, E, C vitamini içerirler. Uyanık kalma, uzun sure dikkati toparlamada, konsantrasyonun sağlanmasında bu vitaminler oldukça önemlidir.

Sınav öncesi yapılabilecek en kötü şey aç ve susuz olarak sınava girmektir. Yeterince besin ve sıvı almadan sınava girmek vücudumuzun ve beynimizin performansını olumsuz etkiler. Çok yüksek şeker içeren besinler ise önce kan şekerini yükseltirken bir süre sonra düşmesine neden olarak sınavın ortalarında kanda glukoz eksikliğine yol açabilir. Basit diye adlandırdığımız, şeker ve şekerli gıdalar yerine, kompleks karbonhidrat içeren tam tahıllı gıdaları tercih etmek hem doygunluk hissini arttıracak hem de daha geç acıktıracaktır. Dolayısıyla şeker miktarı çok yüksek besinler yerine şekere yavaş dönüşebilen tahıllar ve protein içeren besinlerin tüketilmesi uygundur.

Sınavdan 1 hafta önce omega-3 alınmasına özen gösterilmelidir. En iyi omega-3 kaynağı balık, yeşil yapraklı sebzeler ve yağlı tohumlardır (ceviz, fındık, badem…). Zihinsel gelişin artmasında, dikkatin toplanmasında ve odaklanmanın artmasında omega-3 ün faydaları bilimsel olarak da kanıtlanmıştır. Sınavdan önceki hafta, 2 gün mutlaka balık tüketilmemelidir. Bol yeşil salata ve ders aralarında ara öğün olarak ceviz ve badem tercih edilmelidir. Yağ asitleri sınavda beyin hücrelerinin çalışmasını olumlu yönde etkiler.

Omega-3 ile beraber mutlaka antioksidan alınmalıdır. Sebze ve meyve tüketimine dikkat edilmelidir. Ara öğünlerde bisküvi ve çikolata yerine meyve ve ceviz tercih edilmelidir. A vitamini içeren havuç, C vitamini içeren turunçgiller, çilek gibi kırmızı meyveler ara öğün için oldukça iyi bir alternatif olacaktır.

Öğrenciler için en önemli öğün kahvaltıdır. Sınav günü mutlaka kahvaltı yapılmalıdır. Kahvaltı yapılmadığı takdirde dikkat daha çabuk dağılmakta, baş ağrısı ve yorgunluk oluşmaktadır. Yeterli enerji ve besin öğelerini sağlayan bir sabah kahvaltısında; içecek olarak süt, peynir, yumurta, birkaç dilim tam buğday unu ekmeği, zeytin, domates, yeşilbiber, salatalık, maydanoz veya meyve gibi dört besin grubunda yer alan besinlerden oluşan bir menü bulunmalıdır.

Yeterince su mutlaka alınmalıdır ancak aşırıya kaçmak sınav sırasında rahatsızlık ve dikkat dağılmasına yol açabilir.

ODAKLANMA İÇİN CEVİZ, FINDIK

Bir konuya odaklanmak için ceviz, fındık, fıstık, soğan ve karides gibi yiyeceklerin tüketilmesi önemli etkiye sahiptir. Ceviz, fındık, fıstık gibi yiyecekler konferanslarda, konserlerde, uzun araba yolculuklarında, sinirleri kuvvetlendirirken, beyindeki haber alma maddelerinin oluşumunu hareketlendirirler. Soğan, aşırı yıpranmaya, fiziksel yorgunluğa karşı kanı

sulandırır, beyin oksijeni daha iyi alır. Karides, beyin besinidir. Vücuda önemli omega 3 yağ asitleri sağlar. Dikkat verme süresini daha uzatır.

EZBER İÇİN HAVUÇ

Hafızayı güçlendirmek için de havuç, ananas, avokado, zencefil, kimyon gibi yiyecek ve baharatların tüketilmesini önemlidir. Havuç, beyin metabolizmasını canlandırarak, hatırlama yeteneğini arttırır, bir şey ezberlerken bir küçük tabak sıvı yağlı havuç salatası yiyin. Uzun bir metin ezberleyebilmek için fazla miktarda C vitaminine ihtiyaç vardır. Ananas bunu sağlar, ayrıca önemli bir element olan mangan içerir. Avokado, kısa süreli hafıza içindir. Fazla miktarda yağ asidi içerir. Çalışırken yarım avokado yeterlidir.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Dilara İsmailoğlu Kaim - Mesaj Gönder



Yorum yazarak Adapazarı Akşam Haberleri Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Adapazarı Akşam Haberleri Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Adapazarı Akşam Haberleri Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Adapazarı Akşam Haberleri Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.