banner28

HARAM OLSUN!

TCDD, tamamlanamayan Karasu Demiryolu için yüklenici firmaya 3 katı fazla para ödemiş

SAYIŞTAY AÇIKLADI

Sakarya’nın rüya projesi Karasu Demiryolu’nun temeli 2010 yılında atıldı. 2011’den bu yana projenin yapımına çeşitli nedenlerle iki kez ara verildi. 73 kilometrelik demiryolu projesini 750 günde bitirme vaadinde bulunan firma, ihaleyi 320 milyon 840 bin 46 TL bedelle aldı.  Ancak aradan geçen 10 yıllık süreçte projenin 3’te 1’inden daha az kısmı, yani 20 kilometrelik kısmı tamamlanabildi. TCDD ise bu süreçte firmaya 825 milyon 138 bin 153, 72 TL yani proje bedelinin neredeyse 3 katı ödeme yaptı.  

MEVZUATA AYKIRI

İhale mevzuatına aykırı işlem yapıldığını tespit edilen Sayıştay raporunda, imalat sürecinde yeni birim fiyatlar üzerinden yapılan ödemelerin iş sonu itibarıyla toplam sözleşme bedelinin yüzde 95'ini aştığına dikkat çekildi. Raporda; “Bahse konu mevzuata aykırı hatalı uygulama nedeniyle, hem aynı iş için kamu rayiçleri kullanılarak yapılan hesaba göre 3 kat daha yüksek belirlenen birim fiyatlar üzerinden ilgili imalatlar ödenmek zorunda kalınmış, hem de söz konusu yeni birim fiyat tespit yöntemi nedeniyle idarece birçok hukuki ihtilafa taraf olmak zorunda kalınmıştır” denildi.

BELLİ OLMASINA RAĞMEN

Raporda tamamlanamayacağı belli olmasına rağmen yapım işine devam edildiğine dikkat çeken Sayıştay, “İşin, sözleşme bedeli içinde veya mevzuatın öngördüğü yasal iş artışı sınırları dahilinde tamamlanamayacağı anlaşılmış olmasına rağmen, sözleşmenin yukarıda belirtilen maddesi kapsamında (iş artışı yapılmaksızın) sözleşme bedeli tamamlandıktan sonra tasfiyesine gidilmesi gerekmekte iken, idare tarafından yüklenicinin sözleşme bedeli tamamlandıktan sonra dahi iş artışı yapılarak işe devam etmesine izin verildiği görülmüştür. İdarenin bu uygulamasının yukarıda yer verilen kanun hükmüne aykırı olduğu düşünülmektedir” görüşüne yer verdi.

FİZİKİ GERÇEKLEŞME YÜZDE 23

Kısaca özetlemek gerekirse, Sayıştay Raporu’na göre TCDD,  yapım ve zemin iyileştirilmesi için yapılan çalışmalar için yüklenici firmaya 320 milyon TL  yerine 825 milyon 138 bin 153,75 TL ödeme yaptı.  Üstelik bu bedel 73 kilometre uzunluğundaki demiryolunun yalnızca 20 kilometrelik kısmı için ödendi.  Raporda konuyla ilgili olarak şu görüşlere yer verildi, “Kamu ihale mevzuatına ve işin sözleşmesine aykırı biçimde gerçekleştirilen tüm bu işlemler sonucunda, 02.11.2010 tarihinde gerçekleştirilen ihaleye çıkılırken, Adapazarı ve Arifiye arasında işletilmekte olan demiryolu hattı ile Karasu’da mevcut bulunan liman ve sanayi tesisleri arasında 73 km. uzunluğundaki çift hatlı demiryolu altyapı inşaatının üzerindeki köprüler, viyadükler ve diğer sanat yapıları ile birlikte 20.04.2011 tarihinden itibaren 750 takvim günü içerisinde 320.000.840,46 TL bedelle yaptırılması amaçlanmış iken; İdare tarafından 24.12.2018 tarihinde düzenlenen 11 nolu kesin hak ediş ve kesinleşmiş yargı kararları neticesinde yükleniciye fiyat farkları dahil toplam 825.138.153,72 TL ödeme yapılmış olunmasına karşın, mevcut işte gelinen son durum itibarıyla sadece 20 km’den az bir alanda zemin ıslah çalışmalarının tamamlanabilmiş olduğu ve işin fiziki gerçekleşme oranının ancak  yüzde 23 mertebesine gelebildiği anlaşılmıştır.”

YATIRIM HEBA OLDU

Öte yandan Karasu Belediyesi, demiryolu projesi kapsamında yapımı tamamlanmayan köprü ayağı için mahkemeye başvurdu. Bilirkişi raporuna göre köprü ayağının korozyona uğradığı, kullanılamaz olduğu ve trafik sorunu oluşturduğu için yıkımına başlandığı belirtildi. Hazinenin bir başka deyişle milletin parasının tamamlanamayan bir projeye aktarılması kamuoyu vicdanında büyük rahatsızlığa neden oldu.

İlgili Galeriler
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner5

banner6