Sınav anksiyetesini anlatmanın ilk adımı anksiyeteyi tanımaktır.

Anksiyete (kaygı)  nedir?

Kaygı: Kötü bir sonuç doğacak diye duyulan üzüntü, tasa

Kaygı, yaşam süreci içerisinde her insanın birçok defa karşılaştığı bir duygudur. Kaygının varolduğu nokta kişiden kişiye göre farklılık gösterir. Başa çıkılabilir olması da kişiden kişiye göre değişir. Kaygılar bazı olayların öncesinde var olurken bazen ise yaşanan olay sonrasında da gün yüzüne çıkabilir.

Kaygı yaşanılan esnada titreme, çarpıntı, sersemlik, bulanık görme gibi fiziksel belirtiler ortaya çıkabilmektedir. Kişi yaşadığı kaygının akabinde vücudunda olan bazı değişiklikleri farklı yorumlayabilmektedir. Anlam verilemeyen bu değişiklikler ise kişinin kaygısını beslemeye etkendir. Bedensel bazı farklılıkları otomatik olarak fiziksel bir rahatsızlığı olduğuna dair yorumlayabilir. Bu düşünceyle beraber kişinin kaygı düzeyi daha da yükselir.  Aslında bakarsak kaygının tek amacı bizi korumaktır. Fakat olaylar duyguları ve bedensel tepkileri etkileyerek olumsuz deneyime yol açacak bir süreç izler.

Kaygı sadece gerçekten kaygı duyulabilecek durumda değil, kişinin zihin dünyasında kaygı olarak atfettiği durumlarda bile ortaya çıkabilir

Sokakta yürüdüğünüzü ve karşınıza kaygıya sebep olabilecek bir hayvan çıktığını düşünün. Bu hayvanı köpek olarak ele aldığımızda kaygınızın sebebi köpeğin size saldıracağını düşünmenizdir. Fakat köpeğin  saldırması gerçekte bir ihtimalken kaygınızın asıl sebebi bu ihtimale kesinlik olarak yaklaşmanızdır. Aynı şekilde sınava hazırlanan bir kişi sınavla ilgili olumsuz düşüncelere sahiptir ve bu düşüncelere inancı yüksektir.

Sınav kaygısı nedir?

Sınava girecek kişinin öğrendiği bir bilgiyi etkili bir şekilde sınav esnasında kullanamayacağını ve başarısız olacağına dair yoğun ve aktif bir kaygı duymasıdır. Aslında belirti olarak anksiyeteden farkı , olaya dair olumsuz düşüncelerin içeriğidir. Kişinin sınava dair yüklediği anlamla ilintili olarak artış göstermektedir. Anksiyete uyanması ve devamlılığı konusunda ailenin beklentisi ve baskısı da etkili olabilmektedir.

Neler yapılabilir?

  • Sınava dair olumsuz düşünceleri gözden geçirebilir alternatif yani sınava hazırlık aşamasında sizi destekleyecek düşüncelere çevirebilirsiniz
  • Kaygının kapıyı çaldığını anladığınız durumlarda dikkatinizi başka bir alana yöneltebilirsiniz
  • Kaygıyı düşman olarak değil size yardım etmek isteyen bir duygu olarak kabul etmelisiniz ki onun tek amacı sizi korumaktır
  • Gevşeme egzersizleri yapabilir bedensel belirtileriniz azaldığında tekrardan alternatif düşüncelerinizi ele alabilirsiniz

Tüm bunların farkında olup değişim ve dönüşüm elde edemiyorsanız, bir uzmandan yardım alabilir, sınav sürecinizi daha verimli geçirebilirsiniz.

Unutmayalım ki

Sınav, zeka testi değildir. Sadece bilgileri ölçer.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner5

banner6