banner10
Öne Çıkanlar Diyarbakırın SEDAŞ (Sakarya Elektirk Dağıtım A.Ş.) Yazar Hayati İnançın adapazarı bahçelievler

PSİKOLOJİMİZİ KORUMAK İÇİN NELERE DİKKAT ETMELİYİZ?

KISITLAMA

Psikiyatri Uzmanı Dr. Timur Fadıl Oğuz, hepimizde temel bir güvenlik duygusu olduğunu bildirerek, “Bazı tehlikelerin etrafımızda olduğunu bilsek de, esasen güvende olduğumuzu düşünürüz. Yaşadığımız salgın sürecinde birden bire ortaya çıkan, kolayca ve hızla yayılabilen ölümcül bir enfeksiyon bu temel güvenlik duygusuna şiddetli bir darbe indirdi. Kovid-19 salgınının sebep olduğu ve tabii ki elzem olan önlemler hayatımızda daha önce maruz kalacağımızı aklımıza bile getirmeyeceğimiz kısıtlamalara neden oluyor" dedi.
 

ENDİŞE DUYGUSU

Dr. Oğuz, insanların eşiyle, dostuyla görüşememesi, lokantalar kafeler gibi günlük hayatın olağan birçok başka bileşenlerinin tek tek ortadan kalkması durumu ile birdenbire karşı karşıya kaldığımızı belirterek, “Bu durum günlük hayatımızın en temel ve basit unsurlarının bile bir anda elimizden alınabileceğini hissetmemize neden oluyor. Bu da insanın temel güvenlik ve esasen temel varoluş hislerinin altüst olması anlamına geliyor. En önemli psikolojik etkisi; derin bir güvensizlik ve endişe duygusunun kendini göstermesidir. Burada belirsizlik duygusunun da büyük bir payı var. İnsanı psikolojik olarak en çok hırpalayan, endişelendiren durum genellikle belirsizliktir. İnsanın katlanmakta en çok zorlandığı durum esasen belirsizlik durumudur” ifadelerini kullandı.
 

GÜNLÜK İŞLER

Çoğu kişinin evde çalışmaya başlaması ve akıllarının sürekli haberlerde ve sosyal medyadaki paylaşımlarda olması ile bu süreçte gündemden uzak kalmadan günlük işlerini de yürütebilmeleri için neler yapılması gerektiğinin bilgisini veren Dr. Timur Fadıl Oğuz, “Bu durumda hayatımızı tehdit eden böyle bir tehlike karşısında verebileceğimiz en güzel mücadele günlük işlerimize devam etmektir” dedi. Evde geçirilen vaktin artmasıyla çay ve kahve gibi kafein oranı yüksek içeceklerin tüketilme sıklığını artırmasının bazı kişilerde kaygı bozukluklarını tetikleyebileceğini belirten Dr. Oğuz, “Kafeinli içecek tüketimi konusunda tavsiyem; kişinin alıştığı kahve-çay tüketiminin fazla üstüne çıkmaması; mümkünse kafeinsiz içecekler tüketmesidir” dedi.

TAKINTI HALİNE

Hijyen konusunu takıntı haline getirmeden hijyen sağlamanın mümkün olduğunu belirten Dr. Oğuz, “Mevcut salgınla mücadele kapsamında ellerimizi uygun teknikle 20 saniye yıkamamız gerektiği söyleniyor. Kişiler, doğru teknikle yıkadığı sürece 20 saniye değil de 40 saniye yıkamanın hiçbir ek yararı olmayacağının farkında olmalıdır” dedi. Dr. Oğuz, “Eğer pandemi çok uzarsa, pandemi konusunda uygun önlemler alınarak etkili ve yeterli bir mücadele verilmezse, bazı kalıcı psikolojik sonuçlar ortaya çıkabilir diye düşünüyorum. Örneğin kaygı bozukluğuna eğilimli kişilerin aşırı kaygılı olmanın sorunlu bir durum olmadığı ve herkesin tedbirli olmak adına çok kaygılı olmaları gerektiği yönündeki düşünceleri pekişebilir. Bu durum da kaygı bozukluğunun tedavisini güçleştirebilir ve aynı zamanda daha kronik bir seyir kazanmasına sebep olabilir. Bu gibi risklere karşı alınabilecek en etkili önlem de esasen pandemi ile etkili ve güçlü bir mücadele programı ortaya koymak ve insanların güvenlik duygularının zarar görmesini engellemektir" ifadelerini aktardı.
 

HASTALIKLI DÜZEYLERE

Kovid-19 bulgularını kendisinde olduğunu hisseden kişilerin kendilerini nasıl sakinleştirebileceğini anlatan Dr. Oğuz, bu hislerin herkeste ortaya çıkabileceğini ancak kaygı bozukluklarına eğilimli kişilerde hastalıklı düzeylere ulaşabileceğini belirterek, “Bu konuda tavsiye edebileceğim ilk şey hastalığın hakiki belirtileri hakkında daha fazla bilgilenmektir. Bir hastalığın belirtilerini belli belirsiz hissetmek ile gerçekten bu belirtileri göstermek arasında büyük fark vardır. Kişi bunu kendine hatırlatmalıdır. Maalesef bu hastalığa yakalanırsanız belirtiler muğlak olmayacaktır. Bu noktada ateş yükselmesini objektif bir belirti olarak temel almayı tavsiye ediyorum. Çünkü ateş muğlak olmayan bir durumdur; tamamen objektif bir belirtidir” diye konuştu.
 

İLETİŞİMİ SÜRDÜRÜN

Dr. Oğuz, akraba ve dostlarla internet üzerinden ya da telefonla da olsa iletişimi sürdürmek gerektiğini, bu zorunlu izolasyonu ilgi duyduğunuz konularda okuma ve öğrenme, kendimizi geliştirme fırsatı olarak görmek gerektiğini belirterek, “Evinizde ilgilenebileceğimiz hobilerinizde daha yakından ilgilenme yönünde adımlar atmak; günlük hayata verilen bu molayı hayatınız hakkında yapıcı irdelemeler ve planlar yapma yönünde kullanmak; aile üyelerinizle daha yakın ve derin ilişkiler oluşturma fırsatını değerlendirmek psikolojik açıdan faydalı olacaktır” değerlendirmesini yaptı.
 

Anahtar Kelimeler:
PSİKİYATRİAdapazarı
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner5

banner6