Haziran ayı sonunda Macaristan, Slovakya ve Avusturya’yı kapsayan bir gezideydim. Bizi Budapeşte Havalimanı’nda karşılayan rehberimiz Rus üretimi eski bir otomobil kullanıyordu. Yol boyunca Macarların Türklere ne kadar benzediğini anlattı.

Sohbet arasında merak edip Türkiye’den aldığı ehliyeti kullanıp kullanamadığını sordum. Bir süre kullanabildiğini ancak sonrasında belirli bir uyum programına bağlı olarak Macar ehliyetiyle değiştirmek zorunda kaldığını söyledi.

O an, ehliyetimi nasıl aldığımı hatırladım

14 yaşımda otomobil kullanmayı öğrendim. 18 yaşıma girer girmez ilçemizdeki bir sürücü kursuna kayıt yaptırdım. Bir iki derse gittim; ardından basit bir sınav ve polis eşliğinde bir iki kilometre direksiyon başında uygulamayla belgeyi aldım

O günden bu yana 24 yıl geçti. Ehliyetimi bir kere yıpranma nedeniyle yeniledim. Bu sürede olağan trafik kontrolleri dışında ehliyetim ve sürücülüğümün geçerliliği konusunda hiçbir teknik-yasal kontrol ya da düzenlemeye tabi olmadım

Ülkemizde motorlu araçlar belirli sürelerde muayeneden geçiriliyor. Ancak, buna paralel olarak seyretmesi gereken sürücülerle ilgili yasal düzenlemeler yeni yeni şekilleniyor.

Ama artık bilin ki sizin de benim gibi çeyrek asırdır kullandığınız ehliyetiniz varsa yakında bunlar evdeki fotoğraf albümünüze koyacağınız birer nostaljik belge niteliğine dönüşecek.

Yaptığım araştırmalara göre uygulamaya konulan yeni yasayla birlikte Türkiye’de ehliyet almak ve yenilemek Avrupa ve Amerika standartlarından hiç de aşağı kalmayacak koşullara bağlanıyor

İçişleri Bakanlığı tarafından Karayolları Trafik Yönetmeliği’nde yapılan değişiklikle şu anda kullanılan sürücü belgeleri 2016 yılı itibarıyla 1 Ocak başlangıçlı olarak değiştirilmeye başlandı. Yeni ehliyetler 84 ülkede geçerli olacak.

Ehliyeti yenilemek için gerekenler ise sağlık raporu almak, değerli kağıt bedeli olarak belirlenen tutarı yatırmak, iki fotoğraf ve erandevu sisteminden randevu almak…

Yeni ehliyet için sınava girecek sürücü adayının taşıması gereken şartlar ve yükümlülükler de belirlenmiş: 18 yaşını doldurmak, bazı tip ehliyetler için ilkokul ve dengi eğitimleri tamamlamış olmak, geçerli sağlık raporu, sabıka kaydı olmadığına dair belge…

Yani özetlemek gerekirse; 18 yaşında ehliyet alarak ömür boyu bu belgeyle araç kullanma dönemi artık kapanıyor.

Öngörülen düzenlemeyle motorlu bisikletleri (M), motosiklet (A), otomobil (B), lastik tekerlekli traktörler (F), iş makinesi türündeki motorlu araçlar (G) için verilen sürücü belgeleri sadece 10 yıl için geçerli olacak.

Kamyon ve çekiciler, minibüs ve otobüsler için verilen C ve D sınıf ehliyetler ise beş yılda bir yenilenecek. Süreyi uzatmak isteyenler, tam teşekküllü bir hastaneden sağlık raporu alacak ve sürüş testlerinden geçirilecek. Sadece testi geçenlerin ehliyeti yenilenecek.

Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı’nın verilerine göre, 2005-2015 Haziran ayı arasındaki 10 yıllık dönemde meydana gelen trafik kazası sayısı 10 milyon 357 bin. Her kazaya en az iki kişi karışmış olsa ülkemizdeki dört kişiden biri kazalara dahil olmuş demektir. Bu kazalarda ölen kişi sayısı 42 bin 420, yaralı sayısı ise 2 milyon 264 bin 441 kişi.

Maalesef, trafikte bizden yavaş giden her sürücüyü aptal, hızla geçerek bizi sollayan her sürücüyü de deli diye adlandırıyoruz.

Yerlere yetişme çabası da her geçen gün artıyor. Gelişmişlik sadece yol ve kanun yapmakla sağlanmıyor. Sürücüler bilinçlenmedikçe yapılan kanunların da etkisi zayıf kalıyor.

Siz siz olun, trafikte dikkatli olun…

Hala cebinde müzelik ehliyetle karayollarında cirit atan sürücü sayısı oldukça fazla…

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner5

banner6