HAYATIN TATLARI VE HAYATIN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ

 Dizi yazımızın ilk bölümünde “(...)balık konusuna bir girelim. Balık en az zararı, en çok yararı olan protein ve vitamin bakımından zengin bir besin kaynağı. Her çeşit yemeği yapılır; çorbası, yemeği, pilavı, böreği hatta tatlısı bile. Seveni çok, sevmeyeni de.. göl veya denizi bulunan, içinden veya dışından nehir geçen şehirlerde balık sevenler çok olur. Komşu illerde de balık sevenlere rastlanır. Daha iç bölgelerde aynı oranda balık sevilmez.” Demiş, sağlık açısından doktorların önerdiği beyaz ve kırmızı et olarak iki başlıkta anılan etlerin beyaz et başlığında balık ve tavuk etinin önemini belirtmiştik.

Balıketinin on maddede toplanan önemine ve faydalarına değinmeye devam edelim.

Ülkemizde bahar ve yaz aylarında uygulanan av yasağının ardından sonbaharda başlayan balık mevsimiyle balıkçı tezgâhlarının renklendiğini, kış aylarında da balıkların hem çeşidinin hem miktarının çoğaldığını görürüz. Çocuk ve yetişkinlerin mutlaka alması gereken bu gıda ürünü yaşadığı denizle birlikte avlandığı mevsime göre çeşitlilik göstermektedir. Ülkemizin kuzeyindeki Karadeniz Bölgesi balık tüketiminde öne geçerken, güneyindeki Akdeniz Bölgesi sahip olduğu denize rağmen kırmızı ete daha düşkündür. Marmara ve Ege Bölgesi arada yer almaktadır. İç Anadolu, Doğu ve Güneydoğu Anadolu’nun balıkla ilgisi nispeten daha azdır. Oysa balık haftada 2-3 gün alınırsa dengeli beslenme sağlanmış olur. Özel bir hastanenin Uzman Diyetisyeni Özlem Tay, balık hakkında bilmemiz gereken on faydanın olduğunu belirtiyor.

Bakın o on fayda nelermiş. İşte Diyetisyen Özlem Tay’ın söyledikleri..

“1. Bağışıklık sistemini koruyor

Özellikle mevsiminde tüketilen balık, içerdiği yağ asitleri sayesinde bağışıklık sisteminin güçlendirilmesi için son derece gerekli olan bir besindir. Balığın gribe ve enfeksiyonlara karşı vücudu koruduğu, yapılan çalışmalarla kanıtlanmıştır. Özellikle sezonunda balık, haftada 2 kez düzenli olarak tüketilmelidir.

2. Omega3 deposu

Balıkta, diğer hayvansal kaynaklı besinlerin aksine doymuş yağ yerine, doymamış yağ asitleri denilen omega3 yağ asitleri bulunur. Omega3, vücudun üretmediği ve en fazla balıkta bulunan son derece faydalı bir yağdır. Özellikle soğuk su balıklarından somon, uskumru, sardalye ve ton balığı omega3'ten oldukça zengindir. Omega-3; kalp ve damar sağlığını koruyucu özelliğinin yanı sıra gözde sarı nokta hastalığı riskini azaltır, kan şekerinin düzenlenmesine yardımcı olur.

3. Zeka gelişimine fayda sağlıyor

Balık, iyottan zengin bir besin kaynağı olup zeka gelişiminde önemli rol oynar. Balık yiyen çocukların zeka puanlarında artış meydana geldiği ve öğrenme kabiliyetlerinin arttığı görülür. Özellikle gebeliğin ilk üç ayında düzenli balık tüketen annelerin bebeklerinde öğrenme, algılama ve bebeklik döneminde kavrama, tutma gibi el fonksiyonlarının güçlü olduğu saptanmıştır. Bebek ve çocuklarda zeka gelişimini destekleyen balığın bileşimindeki DHA, görme ve nörolojik gelişimin sağlıklı bir biçimde gelişmesinde son derece etkin rol oynar.

4. Kalp sağlığını koruyor

Balık tam bir kalp dostudur. Balığın içerisindeki omega3 yağ asitleri kötü kolesterolü (LDL) düşürürken iyi kolesterolü (HDL) artırır. Kandaki trigliserid yani serbest yağların düşürülmesini sağlar. Tansiyonu düşürerek kalp yetmezliğinden ve inme riskinden korur, kanın pıhtılaşmasını önleyerek akışkanlığını artırır.”

DEVAM EDECEK

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner5

banner6